Omega3: wat is dat nu eigenlijk en wat doet het voor je lichaam? - VitalbyFOOD

Omega3: wat is dat nu eigenlijk en wat doet het voor je lichaam?

Omega3 je hebt er vast wel eens over gehoord? Er wordt veel over gesproken en geschreven..

Waarom? Omdat Omega3 een heel belangrijke rol speelt in verschillende processen in ons lichaam. Het lichaam heeft essentiële vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren. Onder andere je hersenen, spieren, huid en hart- en vaatstelsel is hiervan afhankelijk.

Heb jij ook wel eens van die dagen dat je alles vergeet of je hoofd aanvoelt als watten, of juist een heel onrustig hoofd hebt? Een tekort aan Omega3 kan daaraan bijdragen!

Je hebt zowel Omega6 nodig > zorgt voor de ontstekingsreactie als je bijvoorbeeld een wondje hebt als Omega3. De normale verhouding is 4:1 (Omega6 : Omega3) De huidige verhoudingen met ons Westerse voedingspatroon liggen tussen de 10:1 en 20:1! Zoals je kunt zien zijn deze verhoudingen dus ernstig verstoord! Als de verhouding boven de 5 komt kan dit leiden tot een langzamer herstel bij ziekte en meer ontstekingsreacties.

Omega3 helpt oa om het celmembraan van rode bloedcellen flexibel te houden waardoor voedingsstoffen makkelijk naar binnen kunnen en afvalstoffen ook weer gemakkelijk naar buiten. Ze kunnen hierdoor ook beter worden vervoerd en komen op de juiste plekken waar ze moeten zijn. Je kunt ze zien als de vrachtauto’s die voedingsmiddelen naar de juiste plek moeten brengen. De laadklep gaat open en alle voedingsmiddelen worden erin gedaan. De vrachtauto rijdt naar de plek van bestemming de klep gaat weer open en alles wordt uitgeladen. Precies zoals het hoort! Wat nu als de klep niet helemaal open kan of juist niet goed sluit? Dan kan niet alles erin, dus je mist goede producten maar er is ook ruimte voor bijvoorbeeld muizen of ander ongedierte wat je niet wilt dat naar binnen kruipt… En als de klep dan toch sluit en hij zit vast omdat hij niet zo flexibel meer is als eerst kan hij niet goed open waardoor al het ongedierte erin blijft zitten. Dat wil je toch niet? Als het celmembraan niet flexibel is ontstaan er problemen.

We eten van nature veel meer producten met Omega6 erin zoals bijvoorbeeld margarine, halvarine, zonnebloemolie, bak en braadvetten. Veel van het vlees wat we eten bevat omega6 omdat de dieren vaak gevoerd worden met bewerkte voeding rijk aan omega6. Ook gekweekte vis bevat over het algemeen meer omega6 dan omega3.

Omega3 krijgen we in veel mindere mate binnen, dit zit vooral in vette vis als zalm, makreel, en walnoten, lijnzaad , lijnzaadolie, chiazaad (ALA) een beetje in vlees en groene bladgroente.

Omega3 uit vette vissoorten, schaal- en schelpdieren bevat DHA & EPA en juist deze zijn heel belangrijk voor je hersenen!

Wat doet Omega3 nog meer?
Omega3 (vaak in combinatie met vitamine D3) is voor een aantal processen in de hersenen heel belangrijk! Bijvoorbeeld:

  • Voor de aanmaak van neurotransmitters Dopamine & Serotonine (beide ook wel happy hormonen genoemd)
  • Opname vitamine B12 in de hersenen
  • Verder helpt Omega3 bij myelinisatie (het proces van het aanmaken van witte stof in de hersenen) , en de ontvankelijkheid van de receptoren in je hersenen. > Je hersenen kun je zien als verschillende stroomsnoeren waar signalen met wel 450 km per uur! doorheen gaan om daar te komen waar ze moeten zijn. Om dat snoer zit een plastic buitenkant (myeline) als dit niet goed wordt aangemaakt kunnen de signalen niet goed doorkomen, dus ook hier heel belangrijk!

Naast happy hormoon is dopamine ook verantwoordelijk voor bewegingscontrole, eetlust, denken / plannen en doelgericht handelen / motivatie, emotie en gevoeligheid voor verslavingen. Dopamine wordt vaak in combinatie genoemd met ADHD, omdat het de neurotransmitter is die te maken heeft met focus, motivatie en concentratie. Een teveel of tekort aan deze neurotransmitter uit zich merkbaar in problemen met concentratie en aandacht, een van de bekendere symptomen bij ADHD.

Als je Serotonine gehalte te laag is kan dit zorgen voor slapeloosheid, depressie en zelfs angstgevoelens. Je zou dus hieruit kunnen concluderen dat een tekort aan Omega3 bij kan dragen aan een lage aanmaak van Dopamine & Serotonine met alle gevolgen van dien.

Gelukkig kun je er zelf nog iets aan bijdragen om je serotonine gehalte omhoog te krijgen. Je serotoninespiegel stijgt onder invloed van zon(licht) dat door je ogen wordt waargenomen (de zon laat tryptofaan vrij in je bloedbaan waardoor er extra serotonine kan worden geproduceerd) Buiten zijn is zeker als je last hebt van negatieve gevoelens super belangrijk. Dus ook al heb je niet veel puf, trek je schoenen en je jas aan, ga naar buiten en beweeg! Eet minimaal 3 x per week vette vis en suppleer met Omega3!! Echt je voelt je een stuk beter!

Zelf was ik altijd heel septisch tegenover supplementen want, ik eet toch gezond, ik sport & probeer mijn rust te pakken? Maar ook ik eet niet altijd genoeg vette vis en krijg zoals ik al eerder had omschreven vaak onbewust toch meer Omega6 binnen waardoor de verhouding scheef lag…

Sinds ik de Omega3 in combinatie met vitamine D3 slik voel ik me in ieder geval een stuk fitter ook al heb ik weinig geslapen Ik heb in ieder geval niet meer zo’n wattenhoofd als dat ik voorheen had en heb meer energie! En mijn jongste een stuiterbal van bijna 11 jaar, niet getest op ADHD, maar als ik het rijtje erbij pak van ADHD en ADD hier heel veel kenmerken van terug zie… Gebruikt het inmiddels ook en geeft aan een rustiger hoofd te hebben en meer energie. Fantastisch toch? Dat gun ik jullie ook!

Wil je meer info over Omega3, je kunt deze ook via mij bestellen. Of heb je hulp nodig met het voedingspatroon van je kind? Stuur me gerust een berichtje ik help je graag.

Bron:

  • Presentatie Mark van Lokven (brein expert)
  • PubMED
  • Better Health Academy, opleiding tot ADHD natuurlijk expert
Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *