nadine-primeau--ftWfohtjNw-unsplash

Wat is nu gezonde voedende voeding?

In deze tijd van verschillende diëten of leefstijlen als Atkins, Pioppi, Keto , Vegan, en gebruik van powerfoods zie je soms door de bomen het bos niet meer…Voor jezelf, laat staan voor je kinderen! Herkenbaar?

Ik weet in ieder geval wel , helaas uit eigen ervaring, wat het eten van teveel suiker & koolhydraatrijke producten, eten uit gezelligheid of juist eenzaamheid, met je doet.. Je voelt je futloos en zonder energie. Vaak speelt er door je hoofd waarom lukt me dit nu niet? Heb ik het alweer verknalt, zie je dat ik het niet kan! Funest voor je zelfvertrouwen en zeker voor dat van je kind.

Waarschijnlijk hebben jullie het allemaal wel eens gehad, dat ene feestje of etentje waarbij je net iets teveel gegeten hebt… Wat voel je daarna? Vaak een opgeblazen gevoel in je buik waardoor je broek of die toch al strakke panty toch echt niet lekker meer zit.

Of juist als je teveel suiker hebt gegeten voel je je vlak erna lekker actief, door een stijging van je bloedsuikerspiegel. De geur en smaak van suikerrijke producten zorgen ervoor dat hormonen worden “wakker geschud” die ervoor zorgen dat je nog meer trek hebt. Je zou het kunnen vergelijken met THC het actieve bestanddeel uit Cannabis. Je blijft er als het ware naar “hunkeren”.

Maar zeg eens eerlijk hoe lang duurt dit gevoel? En als je nog wat langer wacht wat voel je dan? Je energie is ineens een stuk minder, je voelt je futloos. Of krijgt er spontaan weer een paar pukkels bij. En nog erger als je je compleet hebt laten gaan lijkt het ’s morgens of je mond aan elkaar zit vastgeplakt en ook je oksels kunnen wel een flinke opfrisbuurt gebruiken. Dat is wat teveel aan suiker doet met je lichaam! Dat wil je toch niet? En dat wil je toch zeker niet voor je kind?

Als ouders heb je de nobele, soms pittige taak om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen. Doe je dat door ze vol te stoppen met allerlei toevoegingen & suikers? Waardoor ze zich uiteindelijk futloos voelen of te zwaar worden waardoor ze niet goed meer kunnen fietsen, lopen of rennen. Of lichamelijke klachten krijgen als prikkelbare darmsyndroom (PDS) , allergieën, laagdrempelige ontstekingen of zich niet goed kunnen focussen.

Niets is zo erg voor een kind om als laatste te worden uitgekozen tijdens de gymles omdat ze er “toch niets van kunnen” of te worden uitgescholden als “dikzak” of “vetklep”. Of als je dag in dag uit te horen krijgt : “Wat ben je druk, zit eens stil, of wat heb jij voor plekken op je arm? En ga zo maar door… Geloof me, ik weet hoe dat voelt! Het maakt je als kind enorm onzeker, je maakt je het liefst onzichtbaar of je gaat juist overcompenseren door dingen te doen waardoor je misschien wel aardig gevonden wordt. Denk je dan dat je kind volledig zichzelf kan zijn? Het antwoord is NEE!

Maar wat dan wel? Wat is goede voeding eigenlijk? Waar bestaat goed eten uit en wat ziet ons lichaam als een gezonde snack of geschikt gerecht? Het antwoord is “Natuurlijke voeding”

Zoals: Groenten, noten & zaden, ei , vis,  schaal- en schelpdieren, gevogelte en in mindere mate vlees.
Je zult je misschien afvragen waarom er geen gluten of zuivelproducten in het rijtje staan? Dit heb ik bewust niet gedaan omdat heel veel mensen vandaag de dag darmproblemen hebben en hiervan klachten krijgen als prikkelbare darmsyndroom, allergieën , laaggradige ontstekingen , concentratieproblemen etc.

Mag ik dit dan helemaal niet meer? Dit is per persoon verschillend, maar als je deze weglaat, kunnen heel veel klachten verminderen of zelfs worden voorkomen. Tijdens de coaching gesprekken ga ik hier graag dieper op in.

Ook is de juiste verhouding Koolhydraten (40%) , vetten (30%) en eiwitten ( 40%) per maaltijd (kan wel per persoon wat verschillen) heel belangrijk. Door deze drie te combineren heb je een langer gevoel van verzadiging en stijgt je bloedsuikerspiegel minder snel.

Natuurlijk eten betekend dus vooral dat je ‘echt’ voedsel tot je neemt. Niet het bewerkte eten dat we nu veelal in de supermarkt vinden.

70% van het eten wat in de schappen van de supermarkt ligt, waar we het eerder ook al over hadden is nepvoedsel. Het resultaat van al dit aanbod aan nepvoedsel is dat we als samenleving meer eten dan ooit, maar nog nooit zo ondervoed zijn geweest! Bizar eigenlijk als je er zo even bij stilstaat. Hebben jullie je dat wel eens gerealiseerd? Nog een keer : We eten dus meer dan ooit, maar zijn eigenlijk ondervoed door een tekort aan goede voedingsstoffen!

Gezond eten wordt ook wel eens gezien als saai, want het idee van alleen maar eten van rauwkost, sla & drinken van water daar wordt niemand toch blij van? Maar is dat ook zo? Je kunt als je gaat experimenteren de heerlijkste gerechten maken. Er is veel meer mogelijk dan je denkt. Dat geld ook voor verantwoorde tussendoortjes. Op mijn site kun je een aantal recepten terugvinden. Ik kijk graag met jou welke producten jouw kind lekker vind en welke gerechten bij jullie als gezin passen.

Mag je dan nooit meer een lekker stuk pizza / taart of patatje? Ik hou zelf de 80% – 20% regel aan. Als 80% van je voeding bestaat uit “voedende voeding” zoals hierboven omschreven, is er best wel eens tijd voor dat stukje pizza of wijntje met nootjes.

Anders eten moet niet aan voelen als een straf maar iets waar je van kunt en mag genieten en waardoor je je uiteindelijk weer fit & zelfverzekerd voelt. Een nieuwe “lifestyle” & geen dieet, die zijn vaak goed te volgen maar heel moeilijk vol te houden.

En juist dat vind ik heel belangrijk, dat we iets vinden wat bij jou past, waar jij je goed bij voelt en dit kan implementeren in jouw dagelijkse patroon & dat van je kind.

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *