Tips Boosten Imuunsysteem - VitalbyFOOD

Tips: Hoe boost ik mijn imuunsysteem?

Corona, het houdt ons allemaal in de ban, onzekere tijden voor een ieder van ons..
Wat kunnen wij zelf doen om ons immuunsysteem zo optimaal mogelijk te houden?

Wat is je immuunsysteem?
Heel kort gezegd: een proces in je lichaam dat ervoor zorgt dat je zo gezond mogelijk blijft. Een goed immuunsysteem helpt ons te beschermen tegen virussen en bacteriën.

Wat houdt dat nu in voor ons?
Als je kind wat kwetsbaarder is: snel ziek, last heeft van allergieën, andere infecties of doordat ze niet alle soorten voeding eten, krijgen ze te weinig goede voedingstoffen binnen voor een zo optimaal mogelijke darmflora. > Als je darmen niet gezond zijn komen er heel veel virussen en bacteriën binnen die je lichaam ziek kunnen maken.

Veel van onze kinderen krijgen niet genoeg groenten en fruit binnen of eten heel veel suikerrijke, vaak bewerkte producten.

Wat kun je doen om je immuunsysteem zo gezond mogelijk te houden?

  • Laat voor zover dat lukt je kind zoveel mogelijk groenten , fruit , vezels, eiwitten & gezonde vetten eten (Eventueel verstopt in een smoothie (avocado / courgette / spinazie) of bijvoorbeeld in een cake ( > bananen / wortel / dadels / zoete aardappel )
  • Drink zoveel mogelijk water > drijft afvalstoffen af. En als je kind dit echt niet lust thee of water met een heeeel klein beetje limonade erin, maak deze steeds wat minder zoet totdat hij of zij aan de smaak gewend is.
  • Probeer zoveel mogelijk uit te rusten , ontspannen en voldoende te slapen. Ademhalingsoefeningen, een magnesium bad, boek lezen of muziek voor het slapen gaan, kunnen hierbij helpen. Geen TV of tablet vlak voor het slapen (Dit zorgt ervoor dat je Melatoninegehalte : nodig om te gaan slapen, naar beneden gaat)
  • Beweeg, ga als dat kan even naar buiten (desnoods in de tuin) Ga samen touwtje springen, doe een tik tok dansje of iets anders.. Beweging is goed voor alle kinderen, maar vooral voor kinderen met een druk of vol hoofd.
  • Vermijdt zoveel mogelijk bewerkte en zoete producten, deze irriteren de darmwand en zorgen voor infecties op langere termijn!
  • Gebruik extra vitamine C , eventueel via een supplement > heel veel kinderen en volwassenen krijgen dit niet genoeg binnen!
  • Je haalt vitamine C vooral uit: Guave, rode paprika, zwarte bessen, spruitjes, tuinbonen, broccoli, koolsoorten, kiwi, aardbeien, citrusfruit.
  • Vitamine D3 heeft ook een heel grote rol bij het voorkomen van griep of verkoudheid. Dit kun je niet uit groenten of fruit halen. Alleen uit direct zonlicht, minimaal 4-5 uur per dag (onbeschermd). Iedereen in Nederland komt hieraan te kort, het advies is dan ook om dit zeker in te winter elke dag te slikken als een supplement!
  • Eiwitten zijn belangrijk voor heel veel processen in ons lichaam > oa voor de opbouw van cellen en spieren. Voor een kind in de groei onmisbaar! Als je te weinig eiwit binnenkrijgt gaat je lichaam het elders vandaan halen waardoor er tekorten ontstaan! Belangrijke bronnen van eiwitten: Eieren, vis , gevogelte , vlees, peulvruchten zaden en noten en zuivel. ( let wel op met lactose allergie of gevoeligheid!!)
  • Wat is verder nog meer van belang voor je hoofd maar ook voor de rest van je lichaam?  > Omega 3.                  Je hebt de plantaardige variant ALA > zit in lijnzaadolie, groene bladgroenten, walnoten, zeewier en avocado. En EPA en DHA die zitten vooral in vette vis als zalm, sardines, haring, schaal en schelpdieren en eieren.
  • We krijgen door oa bewerkte voeding heel veel Omega6 binnen, dit bevordert ontstekingen. Omega3 is ontstekingsremmend en helpt oa cellen in een betere conditie te houden, verlagen van de bloeddruk, voorkomen van hart en vaatziekten etc. (zie blog Omega3)
  • Houd je verder zoveel mogelijk aan de richtlijnen van het RIVM en probeer zover mogelijk ook leuke dingen te blijven doen, zorg voor ontspanning tussen door, zeker nu heel belangrijk! > Muziek luisteren, speel samen een spelletje, puzzelen, tekenen of knutselen. 
  • En als laatste : Neem de tijd om stil te staan bij de gevoelens van je kind. Onzekerheid, angst voor het onbekende misschien wel, toenemende spanning ea. Praat er samen over en stel je kind zoveel mogelijk gerust!
Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *