ademhaling, vol hoofd, cursus, online, opvoeding, boze buien

De kracht van je ademhaling

De kracht van je ademhaling

Achter elke emotie schuilt een achterliggende oorzaak of gevoel. En als het gaat over boosheid bijvoorbeeld kunnen daar ontelbare dingen aan vooraf gaan. Onduidelijkheid, overprikkeling, oneerlijkheid, onbegrip, een sterke eigen wil, overgevoeligheid noem het maar op. Het meest simpele dingetje kan er op zo’n moment al voor zorgen dat de vlam in de pan slaat.

Er zijn heel veel verschillende manieren waarop je je kind verder op weg kunt helpen hoe om te leren gaan met hun emoties.  In dit  artikel noem ik er een aantal. Help, mijn kind is boos! – VitalbyFOOD

Maar wist je dat je ademhaling ook een heel krachtige manier is?

Door de aandacht en focus te verleggen naar de ademhaling kan je je kind helpen de rust in zichzelf en in zijn of haar hoofd terug te vinden.

Maar ook als jij of je kind heel veel spanning ervaart in je lichaam kan het enorm helpen even de rust te pakken en gedurende een aantal minuten rustig adem te halen.

Hoe haal jij adem? Heb je daar wel eens over nagedacht?

Zit jouw adem hoog, adem je oppervlakkig of juist diep, adem jij in en uit door je neus OF in door je neus en uit door je mond? De manier WAAROP je ademhaalt kan echt impact hebben op je lichaam.

Wist je al dat kinderen gemiddeld wel 28.000 keer per dag ademhalen?

We ademen zonder er bij stil te staan. Zonder te beseffen dat we met de juiste ademhaling stress, spanning, een te hoge bloeddruk en energie dipjes kunnen beïnvloeden.

We weten allemaal wel dat een mens best een tijdje zonder voedsel of drinken kan, maar als je enige tijd zonder adem bent blokkeert je lichaam. Jouw lichaam en dat van je kind heeft zuurstof nodig. Elk moment van de dag.

Hoe mooi is het om dit krachtige middel bewust in te kunnen zetten om oa spanning bij jezelf en je kind te kunnen verminderen?

Een heel simpele oefening die ik tijdens mijn coaching vaak inzet is:

Haal 4x rustig adem in en uit door je neus

Bedenk dan is dit ECHT wat ik wil?

Door je te focussen op de ademhaling neemt al iets van de spanning af. Zo krijgt je brein meer ruimte om na te denken en daar ook naar te handelen. Door dit elke dag een aantal keer te oefenen train je je brein.

Het kan ook helpen om een “Breinanker” in te zetten. Op het moment dat je voelt dat jij of je kind spanning opbouwt doe je een bepaalde handeling die je elke keer herhaald op het moment dat je de spanning weer voelt opkomen, in combinatie met de bovenstaande oefening met 4x ademhalen. Je kunt hierbij denken aan : friemelen aan je armband, je duim en wijsvinger tegen elkaar aanduwen, 1x in je handen klappen, een keer stampen op de grond. Zo verleg je je aandacht naar wat anders en elke keer dat je dit doet train je je brein weer een beetje meer om de gewoonte of boze bui te doorbreken. (uit het boek: Superkrachten voor je hoofd van Wouter de Jong)

                                                        Mindfulrun4kids, ontspanning, emoties, boze buien, overprikkeling, concentratieproblemen, adhd, add, breingezondheid, hersenen,

Waarom in en uit ademhalen door je neus?

De Russische arts K.P. Buteyko ontwikkelde voor zichzelf een methode om van zijn extreem hoge bloeddruk af te komen. Bij deze methode komt het erop neer dat de patiënt zichzelf een natuurlijk, normaal ademhalingspatroon aanleert. Daardoor kan het evenwicht tussen kooldioxide (CO2) en zuurstof (O2) in het lichaam hersteld worden. Volwassenen / kinderen met een verkeerd ademhalingspatroon houden teveel CO2 vast in hun lichaam. Zo verkrampen de spieren en neemt de slijmproductie toe, met allerlei lichamelijke klachten als gevolg.

Bij elke ademteug vul je je longen met lucht. De longen, op hun beurt, halen daar de zuurstof uit die jouw lichaam bij het bewegen zo hard nodig heeft. Je neusgaten zijn een stuk kleiner dan je mond, waardoor je bij een neusademhaling de lucht langzamer weer uitstoot. Zo hebben je longen meer tijd om er zuurstof uit te halen en neemt jouw lichaam, vooral je organen en spieren, tussen de tien en twintig procent meer zuurstof op uit elke ademhaling. (mindfulrun.nl)

Het gevolg:

  • Een beter uithoudingsvermogen tijdens duursporten
  • De ph waarde in je bloed stabiliseert sneller
  • De zenuwen die zich in het neusslijmvlies bevinden sturen prikkels naar je brein die je ademhaling reguleren.
  • Het werkt als een natuurlijke begrenzer. Tijdens het sporten, bewegen maar ook als je boos bent. Het is immers niet te doen om door je neus te ademen als je teveel in actie bent. Dus je wordt gedwongen een stapje terug te doen.

Een neusademhaling leid ook tot meer energie!

Tijdens mijn coaching en cursus / clinic Mindfulrun4kids help ik kinderen onder andere dmv hun ademhaling weer grip te krijgen op hun emoties. Diensten – VitalbyFOOD

Ervaart jouw kind ook veel spanning en / of heeft je kind last van wisselende emoties?

Woensdag 26 Oktober van 10:00- 11:30 geef ik een Webinar waarin ik jou meeneem in wat jou en je kind kan helpen om beter om te leren gaan met emoties, overprikkeling en spanning. Ben jij er ook bij?

 

Je kunt je opgeven via deze link:

https://vitalbyfood.webinargeek.com/brainpower

Zou je graag wat meer hulp willen om jouw kind zich weer fijn en gelukkig te laten voelen? Voel je vrij om eens contact met me op te nemen.

Anneke Hoek / VitalbyFood

Kindervoedingscoach & ADHD coach

Breingezondheid kind

www.vitalbyfood.nl

0630279731

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *