opvoeding, gezondheid, overgewicht, coaching, kindercoach, gezondheid

Goede voornemens??

Goede voornemens?

Elk jaar zodra het nieuwe jaar begint wordt je er aan alle kanten mee gebombardeerd:

Goede voornemens.

En op social media, tv of tijdschriften vliegt het ene dieet na het andere dieet je om de oren.

Heel eerlijk vroeger had ik ze ook, goede voornemens. Tot ongeveer een jaar of 3 terug. En ja, vaak hadden ze te maken met afvallen, meer bewegen etc. Maar of ik er echt gelukkiger van werd? Nee!

Vol goede moed begin je ergens aan en denk je: DIT JAAR GA IK ER ECHT VOOR! Met een positieve mindset en vol enthousiasme start je… Maar na 3 of 4 weken merk je al pfoe, dit is best lastig, hoe ga ik dit volhouden? Help! Je valt terug en voelt je teleurgesteld en bent weer terug bij af.

En daar zit het nu net… We kunnen met onze wil / mindset heel ver komen. Maar bepaalde gewoonten zitten zo ingeworteld dat het tijd kost, geduld en een iets andere aanpak om deze vastgeroeste gewoonten te doorbreken.

Ik zie een nieuw jaar nu als een leeg boek: 365 bladzijden, onbeschreven. Vol kansen en mogelijkheden. Ik mag gaan werken aan dat boek, met vallen en weer opstaan. Soms langs gebaande en bekende wegen maar juist ook regelmatig op onbekend terrein. Want juist daar, buiten je comfortzone ligt jouw groei.

Ons brein is een fantastisch orgaan wat zich blijft ontwikkelen. Dit noem je ook wel neuroplasticiteit. Je bent NOOIT te oud om te leren en te veranderen.

We hebben het vermogen om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden en leren door te ontdekken en dingen uit te proberen. Hoe jij reageert op bepaalde omstandigheden heeft invloed op hoe je je voelt. Als voorbeeld: C*. Al bijna twee jaar lang leven we in een wereld waarin veel onzekerheid heerst, continue veranderen er dingen om ons heen. Is dat heftig? JA! En voor velen van ons heeft dat een enorme impact op de mentale gezondheid en op het dagelijks functioneren. Zowel voor volwassenen als kinderen.

Je kunt op verschillende manieren reageren (vanuit je oerbrein) Vechten, vluchten of bevriezen. ( fight, flight or freeze) De manier waarop wij als ouders omgaan met wat er allemaal gebeurt is bepalend voor de opvoeding van onze kinderen.

En ook je karakter heeft impact op je handelswijze: Ben jij overwegend positief, ondernemend, flexibel en enthousiast dan geef je dat vaak ook mee aan je kind.

Vind je het lastig hoe om te gaan met veranderingen, nieuwe paden te bewandelen, voel je je onzeker en heb je het gevoel dat je nooit iets af kunt maken waar je aan begonnen bent? Ook dat kun je onbewust meegeven aan je kind. Kinderen zijn als sponsjes en nemen alles op wat er in hun omgeving gebeurt.

Ja bepaalde gewoonten en handelingen zijn soms zo vastgeroest dat ze moeilijk te doorbreken zijn, maar het is mogelijk! Je kunt er nieuwe mooie gewoonten voor in de plaats zetten. Het duurt gemiddeld 6 weken voor je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. En ongeveer een half jaar voordat dezelfde gewoonte echt is ingesleten.

Veel belangrijker is om te kijken waar je trigger zit:

Wat triggert jou om te doen wat je doet? En waarom doet je kind bepaalde dingen?

Door dit te gaan onderzoeken pak je de kern aan van waaruit je handelt.

Nu meer dan ooit is het belangrijk om te kijken hoe wel zelf aan onze gezondheid kunnen werken en die van onze kinderen. Niet alleen door te kijken naar ons voedingspatroon maar naar alle aspecten die van invloed kunnen zijn.

  • Voeding / voedingstoftekorten
  • Slaap
  • Ontspanning
  • Beweging
  • Schermtijd
  • Spanning / stress
  • Andere omgevingsfactoren

Als er op een van deze vlakken iets niet lekker loopt heeft dat impact op je dagelijks functioneren en dat van je kind. Tijdens mijn coachtrajecten, training en educatie neem ik dan ook al deze aspecten mee.

Wil jij blijvend bepaalde dingen veranderen? Maak van datgene waar je aan wilt werken een prioriteit.

Pak 1 ding wat je graag wilt veranderen, dat kan van alles zijn van werken aan je gezondheid tot meer geduld in de opvoeding. Dit is je hoofddoel

Maak daarnaast kleinere haalbare subdoelen: Bijvoorbeeld ik plan elke dag 15 minuten in voor mezelf

Vier je successen en wees niet te streng voor jezelf en gun jezelf de tijd, minimaal 6 weken. Elk stapje vooruit is er eentje en weet je nog: Je leert het meeste door te vallen en weer op te staan!

 

Wat komt er dit jaar in jouw boek te staan?

 

Ik gun jou en je kind rust, meer zelfvertrouwen en energie. Kun je hier wel wat meer hulp bij gebruiken? Neem dan eens contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

https://www.vitalbyfood.nl/contact/

Tel; 0630279731

 

Kijk ook eens bij een van mijn andere blogs, wellicht zitten er tips tussen waar je wat aan hebt;-)

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.