Vol hoofd, compliment, breingezondheidkind, breinbalanskind, positiefopvoeden, onderwijs, kindercoach

Complimenten oefening voor thuis of in de klas

Een complimentje krijgen, welk kind of volwassene wordt daar nu niet blij van?

Maar hoe lastig is het soms als je kind niet luistert, last heeft van een “vol hoofd”, snel boos of overprikkeld is, moeite heeft met stilzitten, concentreren of regelmatig wat vergeet. Vaak reageren we uit onze eigen emotie: Irritatie, ongeduld of hebben we een te drukke agenda.
Ook op school gebeurt dit helaas nog al eens. Er wordt vaak te weinig gekeken naar WAAROM een kind iets doet.
Helpt dit jouw kind denk je of maakt het de situatie alleen maar lastiger? Eerder het laatste denk ik.

Het is toch veel fijner om te kijken naar wat jou en het kind echt kan helpen?
Tegenover een negatieve opmerking zou je ongeveer 5 positieve opmerkingen moeten zetten om je kind weer hetzelfde fijne gevoel te geven.

Begin de dag eens met het geven van een compliment aan elkaar, zo start je de dag met een blij gevoel. Doe je met me mee?

Wat gebeurt er nu eigenlijk als je een complimentje krijgt?

Van een complimentje wordt je blij, hierdoor wordt er oa meer serotonine aangemaakt in de hersenen wat je kind een fijn en blij gevoel geeft. Daarnaast is uit verschillende onderzoeken gebleken dat als je als kind respect en waardering krijgt, dit het zelfvertrouwen van het kind vergroot.

Als het compliment gaat over een opdracht of werkje wat hij of zij af heeft gekregen en waar het kind zich voor heeft ingezet bevordert dit het dopamine gehalte. Bijvoorbeeld wanneer je weet dat een kind moeite heeft met concentreren: Wat goed van je dat je zo goed geluisterd hebt naar mijn verhaal, ik weet dat je dat lastig vind! Zeker voor een kind met ADHD of een vol hoofd, vaak echt wel een opgave!

Dopamine helpt je kind oa om zich beter te kunnen focussen, en vergroot de motivatie om iets te gaan doen. Je kunt het vergelijken met een to do lijstje wat aan het einde van de dag is afgevinkt, dat geeft hetzelfde gevoel, een fijne ervaring.

Wanneer de kinderen en juf onderling in gesprek gaan over het compliment en er door het spel verbondenheid ontstaat of misschien wel veel wordt gelachten, stimuleert het ook nog eens de aanmaak van het gelukshormoon oxytocine.

Een leuke oefening die bij mijn zoon in de klas veel wordt gedaan om kinderen te leren complimenten te geven en ontvangen is deze:

Je hebt nodig: Een steentje (de complimentensteen)

De juf geeft van tevoren uitleg over wat de opdracht inhoudt.

Wat is het doel?

  • Kinderen leren een compliment (positieve aandacht) te geven aan anderen
  • Omdat het niet teveel op “moet” vallen leren de kinderen complimenten te geven die vooral gaan over de inzet die een ander kind toont mbt leren, samen spelen, gym, zingen etc.
  • De kinderen leren zich te verplaatsen in de emoties & gevoelens van de andere kinderen door te bespreken wat doet een compliment met jou? Hoe voel je je als je een compliment krijgt of juist bijna niet? Wat kunnen we er samen aan doen om iedereen een keer een compliment te geven etc.
  • Als er kinderen zijn die aangeven niet vaak een compliment te krijgen kunnen andere kinderen of de juf daar aandacht aangeven.
  • Het kind het gevoel geven gewaardeerd te worden.

 

Hoe werkt het?

De juf of meester stopt aan het begin van de dag het steentje in de bureaula van een willekeurig kind.

Het kind wat het steentje heeft, geeft gedurende de dag een aantal complimentjes aan andere kinderen. Dat kan bijvoorbeeld iets heel simpels zijn als: “Wat heb je een leuke trui aan!” of “Wat ben ik blij dat je mijn vriend of vriendin bent!”.

De andere kinderen weten niet dat de leerling dit steentje heeft dus de complimentjes worden niet de hele dag door gegeven, dat valt immers op 😉

Aan het einde van de dag gaan de andere kinderen raden wie het steentje in zijn la had die dag.

Dit kun je uiteraard ook thuis doen, met een steentje ( onder je kussen). Of door van iedereen in het gezin op te schrijven op een A5 papier wat de ander goed kan en deze een mooi plekje geven in huis zodat iedereen het kan zien. Veel kinderen met AD(H)D, HSP maar ook andere kinderen zijn gevoelig voor wat je zegt. Woorden als: “Zit eens stil, waarom luister je niet? Waarom wordt je nu zo snel boos? Ben je WEER wat vergeten?

Zeg eens eerlijk hoe vaak zeg jij dat tegen je kind? Hoe fijn is het voor je kind om te horen dat hij of zij het goed doet, dat je trots op hem / haar bent? En op het moment dat jij of je kind zich misschien wat minder fijn voelt kan het helpen om dit lijstje met al die mooie complimenten nog een keer te bekijken.

Veel plezier, Anneke

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *