kind suiker bewerkte voeding vol hoofd geraffineerde suikers

Suiker… wat doet dit voor je lijf & hoofd?

Suiker……… Wat doet dit in ons lichaam en hoofd?

 Je loopt met je kind door de stad en ziet onderweg verschillende lekkere eettentjes, de een met een nog mooiere etalage dan de ander. Traiteurs die hun lekkernijen hebben uitgestald, patisserieën & bakkerijen die de heerlijkste gebakjes in de toonbank hebben liggen de een nog mooier dan de ander… De ijssalon met heerlijk Italiaans ijs. Het tentje op de hoek waar je de lekkerste churro’s kunt kopen en dan dat winkeltje waar ze DE lekkerste bonbons van de stad verkopen. Heeeeeeerlijk! Alleen de gedachte eraan al laat je watertanden. Oh en daar dat tentje waar ze van die lekkere zoete drankjes verkopen Mmmm! Mamma mag ik wat lekkers? Vraagt je kind al snel, als jullie nog maar net onderweg zijn….

Suikerrijk eten, het is er volop en overal te vinden. En zowel wij als onze kinderen zijn er maar wat gek op. Het smaakt zo lekker, en het geeft je zo’n blij gevoel! Wist je dat vorige week, 9 juli 2021, de suikermaxdag is bereikt voor kinderen van 4-8 jaar? En dan zijn we pas Juli, bizar!

Deze dag is in het leven geroepen door Foodwatch om inzichtelijk te maken hoeveel suiker we eigenlijk met zijn allen eten. Kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud eten relatief het meeste suiker, per jaar gemiddeld wel 31 kilo!

Even wat cijfers: Er wordt geadviseerd (WHO) om maximaal 10% van je dagelijkse energie uit “vrije suikers” te halen. Bij voorkeur niet meer dan 5%. Uit onderzoek is gebleken dat de energie inname bij deze doelgroep kinderen voor 19% uit suikers bestaat. Bijna 2x zoveel dus!

Vrije suikers zijn suikers die worden toegevoegd tijdens de bereiding van voedingsmiddelen, zoals: Honing, glucosestroop en de suikers die van nature aanwezig zijn in vruchtensappen, vruchtenconcentraat en siroop. Suikers in vers fruit, groenten en melk vallen hier niet onder.

Maar hoe komt het nu dat we zoveel binnenkrijgen? Suikers worden verstopt in van alles: Pakjes & zakjes, drinken, koekjes, ontbijtgranen, zuiveltoetjes etc.  Om maar te zwijgen over alle verleidelijke verpakkingen in de supermarkt. Opgeleukt met Dora, Spongebob of andere leuke figuurtjes. Met termen als: Bevat minders suikers, minder kleurstoffen, biologisch. Alles om jou & je kind te verleiden tot aankoop van dit lekkers.

Als moeder ben je vaak op zoek naar wat je je kind mee kan geven naar school. Natuurlijk kun je gaan voor de voorverpakte liga’s , Sultana of chocolade koekjes die volop te vinden zijn in de supermarkt schappen. Maar wil je dit ook? Ze bevatten vaak geraffineerde suikers en allerlei toevoegingen. Dit doet niets voor het lichaam van je kind. Het raakt er alleen maar meer van ontregeld. Wanneer je dan vervolgens het etiket checkt blijkt er nog meer in te zitten dan je in eerste instantie zou verwachten. Naast verstopte suikers onder een andere naam als bijvoorbeeld:

Melasse, druivensuiker, dextrose, galactose, glusosestroop, maltose, sacharose, fruitconcentraat, fructose, fructosesiroop ea.

Als ezelsbruggetje kun je kijken naar alle woorden die eindigen op ‘ose’  (glucose, fructose, dextrose etc) en alles wat eindigt op stroop, siroop, honing of nectar. Onthoudt in ieder geval: Alles wat meer dan 5 ingrediënten bevat daar kun je vanuit gaan dat het een behoorlijk bewerkt product is. En om die reden ook weinig doet voor jouw lichaam en dat van je kind.

 

De suikerspiegel & de achtbaan:

De suikerspiegel gaat de hele dag op en neer, alsof je in een achtbaan zit: Je neemt een liga > Je bloedsuikerpiegel stijgt > het karretje gaat omhoog. Als het karretje op de top is aangekomen dendert het weer naar beneden, net als je bloesuikerspiegel. Als het karretje beneden is krijg je weer trek, je MOET iets hebben! Daardoor gaat het karretje weer omhoog enzovoort…. Als je nu een aantal keer in de achtbaan hebt gezeten hoe voel je je dan denk je?

Waarschijnlijk voel je je misselijk, of je hebt last van je maag, weinig energie en misschien ben je wel chagrijnig. Dat is wat je bloedsuikerspiegel doet met jouw lijf. Wil je een tussendoortje of maaltijd wat zorgt voor een langer gevoel van verzadiging? Kijk dan naar de samenstelling. Als je een combinatie hebt van koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten zal je sneller vol zitten en je bloedsuikerspiegel blijft stabieler waardoor je minder snel weer trek hebt.

Wat doen suikers / bewerkte voeding met het lichaam en hoofd van je kind?

Ons lichaam oa onze spieren en lichaamscellen hebben suikers (glucose) nodig als brandstof, echter krijgen we steeds meer binnen. Het eten van oa bewerkte voeding / suikers kan er op langere termijn voor zorgen dat je darmen lek raken waardoor allerlei stofjes in de bloedbaan terecht komen en uiteindelijk ook in je hoofd. Dit kan uiteindelijk leiden tot “Neuro inflammatie” of te wel ontstekingen in de hersenen.

Bewerkte voeding, gluten en zuivel bevatten veel EXORFINE. Dit werkt op dezelfde manier als ons lichaamseigen endorfine (geluksgevoel, betrokken bij ons beloningssysteem) Het grote verschil is dat ons lichaam endorfine aanmaakt op verzoek, bijvoorbeeld tijdens het hardlopen / sporten.                                                                    Exorfinen worden bijna bij elke maaltijd geleverd. Helaas remmen ze de aanmaak van het lichaamseigen endorfine af. Als Endorfine is aangemaakt is het helaas nog niet werkzaam. Het moet eerst worden opgenomen in de cel. Op die cel zitten receptoren (ontvangers) die alleen endorfine binnenlaten in de cel. Je kunt het zien als een sleutel en een slot: De lichaamscel is het slot. De endorfine (sleutel) klopt aan bij het slot. Wanneer deze past is het feest: Ja het is endorfine, je voelt je blij! Helaas werken de Exorfinen ook op ditzelfde slot. En omdat deze zo vaak gegeten worden, gaat het slot slijten… Je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken! De hersenactiviteit wijzigt > opname van Dopamine (belangrijk voor focus, motivatie, tevreden) Serotonine (geluk, stemming, zelfvertrouwen, emotie, slaap, eetlust en Cortisol (belangrijke rol bij stress) neemt af. Allerlei dingen die een kind met een “vol hoofd” juist heel hard nodig heeft!

Samengevat:

Een aantal redenen waarom volwassenen en kinderen met een “ongezonde relatie” met voeding vaak grijpen naar EXORFINE rijke voeding:

*Het werkt verslavend

*Het geeft je tijdelijk een fijn gevoel

*Geeft geen gevoel van verzadiging > er zit weinig voedzaams in (verhaal achtbaan)

Wat doet het in je lijf?

*Het remt de ontwikkeling van bepaalde hersengebieden

*Het remt de aanmaak van hersencellen

*Teveel aan suikers kan insuline resistentie en uiteindelijk diabetes veroorzaken

*Teveel aan fructose (fruitsuikers) kan “Fetty liver disease (leververvetting) veroorzaken”. (zelfs al bij jonge kinderen die overmatig fructose binnenkrijgen.) Wat kan leiden tot een ontstoken lever.

Kortom opletten dus met suikerrijke en bewerkte voeding. Jouw lichaam en dat van je kind zal je er dankbaar om zijn!

Ik ga uit van een voedzame basis 80% en 20% vullend. Vooral kijkend naar wat past bij het kind en gezin. Hierbij kijk ik waar het kind nu staat, waar we eventueel dingen kunnen vervangen en wat we toe kunnen voegen. Als je basis voedzaam is kan je kind prima af en toe wat lekkers (vullend) eten. Zo voelt het eten niet aan als een straf maar meer als een “lifestyle” die je je hele leven vol kunt houden. En hoe jonger je hiermee begint hoe makkelijker het is als je ouder bent. Je weet immers niet beter.

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *