pop it ontspanning vol hoofd ADHD ADD autisme

Pop it (fidget toys) irritant of helpend?

De nieuwste rage: POP it. Heb jij er al van gehoord of heeft je kind er eentje? In de klas worden de leerkrachten er soms gek van. En eerlijk is eerlijk, als de hele klas zit te “poppen” kan dat natuurlijk behoorlijk afleiden voor sommige leerlingen maar ook voor de leerkracht zelf. Misschien vind jij het ook wel een vreselijk ding…

Op het KDC waar ik nog met enige regelmaat inval, gebruiken we al jaren Fidget toys, waar de Pop it er eentje van is. Er zijn verschillende fidget toys te verkrijgen, net wat het kind fijn vindt om te doen. Herinner je je de spinner nog? Een aantal jaar terug ook een enorme rage.

Vooral bij kinderen met ADD, ADHD, autisme of gevoelige kinderen is het bewezen dat het kan helpen spanning te verminderen. Ik heb dit zelf ook zo ervaren tijdens mijn werk. Op het moment dat een kind zich niet fijn voelt uit zich dat vaak in frustratie naar anderen, maar soms ook naar zich zelf. (knijpen, hard over het hoofd wrijven en soms zelfs bijten) En je wilt als ouder of begeleider natuurlijk liever niet dat een kind zichzelf of anderen pijn doet.  Door het kind letterlijk wat “in handen te geven” kan het daar de frustratie op uiten. Herhalen van bepaalde bewegingen met materialen met een fijne textuur geven daarnaast ook rust.

Bijna alle kinderen vinden het fijn om te friemelen en in ieder geval iets in hun handen te hebben. Dat zijn fidget toys eigenlijk: “Friemelspeelgoed”. Als een kind niets te doen heeft, moet luisteren of even wil ontspannen kan het echt helpen om even ergens in te knijpen, het geeft letterlijk “houvast”.

En zeg eens, vind jij het ook niet fijn om tijdens een saaie vergadering of Zoom sessie waarbij je je maar moeizaam kunt focussen, jezelf alert te houden met een POP it, ergens mee te friemelen of het tekenen van bloemetjes of iets anders op een blaadje? Ik wel, tekenen doe ik al jaren. Heel wat schriften zijn door de jaren heen door mij versiert met bloemen en patroontjes. Het houdt me alert en gefocust zeker als ik langere tijd achter elkaar stil moet zitten. Een dag naar een congres of een opleiding volgen? Super interessant vind ik het maar de focus… Pfoe dat blijft een dingetje.

Weet je nog het vorige artikel over overprikkeling of onderprikkeling? Een fidget toy of iets anders waarmee je kind kan friemelen (touwtje, veter, shawl,  kneedgum, stressbal, pen oid) kan in beide gevallen helpen. Het werkt voor je hersenen goed om af en toe af te wisselen met “friemelspeelgoed”. Door elke keer wat nieuws aan te bieden hou je je hersenen alert. (Let wel op bij kinderen met autisme, die halen vaak een bepaalde veiligheid uit een hetzelfde item, teveel verandering kan dan weer zorgen voor onrust, wees je daarvan bewust!)

Wat is het nut van dat “friemelspeelgoed” de Pop it en fidget toys?

  • Het helpt je beter te concentreren / focussen
  • Afleiding (bijv. als een kind zich anders zelf pijn zou doen)
  • Verminderen van spanning en stress
  • Hulp bij over- of onderprikkeling (het werkt prikkel reducerend of juist stimulerend)

 

Corona en alle spanning die hierbij komt kijken, hoge verwachtingen vanuit school of ouders.. Het kan er allemaal toe bijdragen dat jouw kind hierdoor nog meer spanning ervaart.

Hoe vaak ontspant je kind nog echt? Aan alle kanten schreeuwen de schermpjes om de aandacht, mobiel, tablet, PlayStation, IPad etc. Een constante bron van nieuwe prikkels die binnenkomen en kunnen zorgen voor nog meer onrust. Niet op het moment dat je kind erachter zit maar als je je kind vraagt om te stoppen… “Eerst nog even dit potje afmaken mam!” , “Moet dat nu? Ik ben net zo lekker bezig?”, “NU al, ik zit pas net!” Etc. je hebt ze vast al eens voorbij horen komen.

De hersenen van je kind zijn volop in ontwikkeling en hebben het nodig om te worden uitgedaagd om verder te kunnen groeien. Ontspanning is essentieel hiervoor. Als het je kind   zelf niet lukt om de ontspanning te vinden, help hem of haar dan daarbij (zie artikel: Vol hoofd? Ontspannen & bewegen helpt je kind. – VitalbyFOOD). Kijk of je een “dagplanner” kunt maken waarin stil zitten achter een schermpje af wordt gewisseld  met beweging.

Zo help je je kind zijn of haar brein gezond te houden en in het geval van kinderen met ADHD, ADD, autisme, HSP ( “vol hoofd”) om te ontspannen of stimuleren wanneer ze dat nodig hebben.

Mijn conclusie mbt de fidget toys? Ik ben voor! En is de leerkracht van jouw kind erop tegen, ga er over in gesprek en leg uit wat het voor je kind kan doen om wel iets van een fidget toy te mogen gebruiken. Steeds meer scholen staan er WEL voor open.

Meer weten hoe jij je kind kunt helpen te ontspannen? Je kunt me altijd bellen voor een gratis kennismakingsgesprek. OF misschien is mijn online cursus: “Vol hoofd?” Van chaos naar meer rust! Wel wat voor jou.

 

Diensten – VitalbyFOOD

 

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Print
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *